Keynotespreker

Het doel van een keynote is om bezoekers van een congres of deelnemers van een ander evenement – bijvoorbeeld de managers of medewerkers van een bedrijf – te laten zien hoe ze een bepaalde uitdaging of project het best kunnen benaderen. Hierdoor kunnen zij hun doelen efficiënter en sneller realiseren. Van een keynotespreker wordt verwacht dat hij een positief toekomstbeeld weet te schetsen en het publiek vanaf de eerste minuut weet te boeien. Maar ook wordt hij geacht te weten hoe hij mensen kan aanmoedigen om nieuwe ideeën te omarmen of te ontwikkelen. Als bevlogen keynotespreker laat Richard van Hooijdonk de bezoekers van zijn inspiratiesessies een toekomst zien die we nog nauwelijks kunnen bevatten. Hij maakt daarbij een vertaalslag van wetenschappelijke doorbraken en technologische ontwikkelingen naar de impact daarvan op ons dagelijks leven, onze organisaties en onze overheden.

Hoopvolle toekomst

Richard van Hooijdonk wordt om zijn specifieke kennis en ervaring uitgenodigd om bezoekers van seminars, conferenties of congressen te inspireren met zijn verhalen over de toekomst. Om te voldoen aan de specifieke behoeften van de opdrachtgever, bespreekt hij de inhoud van de keynotes vooraf samen met de klant. Hij neemt actuele ontwikkelingen daarin mee. De inspiratiesessies, die in essentie gaan over diverse onderwerpen binnen thema’s als toekomst, trends en innovatie, sluiten daardoor naadloos aan op het thema van het evenement. Dit geldt ook voor de cultuur en de uitdagingen van de organisatie. Hij laat het publiek de toekomst hoopvol maar ook nuchter onder ogen zien. Zo weet de verwachtingen van de opdrachtgevers en deelnemers keer op keer te overtreffen. Zijn keynotes laten een onuitwisbare indruk achter en leiden tot prikkelende discussies.

Technologische ontwikkelingen

Van Hooijdonk is ervan overtuigd dat iedere technologische ontwikkeling kan leiden tot een vooruitgang voor de mensheid. Ook al zien we dat niet altijd direct en raken we van sommige ontwikkelingen soms van slag. Hij spreekt vanuit passie en is van mening dat wij ons sneller moeten aanpassen aan de veranderende wereld, zodat we achteraf niet het nakijken hebben en zeggen: “hadden we het maar eerder gedaan”. In de gezondheidszorg merkt hij bijvoorbeeld op dat we in de toekomst, dankzij technologie, slimmere en goedkopere zorg kunnen bieden. En in het onderwijs ziet hij dat onze kinderen nu worden opgeleid voor banen die straks niet meer bestaan. Het is dus van belang om daar op tijd op voorbereid te zijn.

Inspireren en motiveren

Met inspiratiesessies die zowel wetenschappelijke content als toekomstvoorspellingen en persoonlijke emotie bevatten, probeert Richard van Hooijdonk mensen te raken. Dit menselijke aspect is voor hem de beste manier om duiding te geven aan wetenschap en visie. Een goede spreker moet overtuigen, mensen ‘beraken’ en natuurlijk het publiek entertainen. Volgens Richard van Hooijdonk kun je de toekomst op een ‘donkere’ of ‘lichte’ manier brengen. Zijn glas is altijd halfvol. Hij motiveert zijn publiek om veranderingen positief tegemoet te treden en biedt verschillende handvatten en richtlijnen. Zijn keynotes bevatten echter ook confronterende en aangrijpende inzichten die het publiek aan het denken zetten. “Uiteraard is het van belang om ook alertheid en kritische noten te integreren en het publiek te laten zien dat we het in de toekomst anders moeten doen dan we de afgelopen tien jaar gedaan hebben.”