Futurist

Veel bedrijven en organisaties houden zich over het algemeen niet zo bezig met technologische ontwikkelingen en toekomsttrends. Ze richten zich voornamelijk op het dagelijkse bedrijfsleven en de korte termijn. De toekomst staat echter al voor de deur. Het is belangrijk om kennis te hebben van de trends die bedrijven zullen beïnvloeden, omdat dit de beste overlevingskansen biedt. Hierin kunnen futuristen een waardevolle rol vervullen.

Inspirerend doorkijkje

Als futurist vindt Richard van Hooijdonk het belangrijk mensen een inspirerend doorkijkje te geven naar de toekomst. “Als je mensen uitdaagt om door het vizier van deze toekomst te kijken, komen ze in actie en zijn ze eerder bereid om zich op toekomstige gebeurtenissen voor te bereiden.” Dit heet ook wel scenario-denken: iets dat in deze snel veranderende wereld steeds belangrijker wordt. Je kunt alleen meekomen als je snel en wendbaar kunt meebewegen. Zo kunnen ontwikkelingen als een aapje met een hersenchip uiteindelijk leiden tot veelbelovende therapieën voor mensen met Alzheimer, maar bijvoorbeeld ook de toekomst van het onderwijs inluiden. “Je kunt dingen die nu al mogelijk zijn, zoals bewezen technologische ontwikkelingen, koppelen aan opkomende doorbraken en ontwikkelingen die daarna weer mogelijk zijn. Als je de realiteit en ‘common sense’ daarbij een beetje in het oog houdt kan dit soort toekomstdenken zeer waardevol zijn”, vervolgt Van Hooijdonk.

Vooruitdenken en schakelen

Er wordt van bedrijven steeds meer verwacht dat ze sneller schakelen. Dat is vooral voor gevestigde bedrijven, waarvan tijdlijnen voor productontwikkeling meestal vrij lang zijn, lastig. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat grotere organisaties gemiddeld vijf jaar nodig hebben om een aanzienlijke technologische innovatie in de bestaande bedrijfsprocessen te integreren. Om te overleven en nuttig te zijn in de maatschappij is vooruitdenken dus van cruciaal belang. Of je nu een bedrijf, ziekenhuis of overheidsorganisatie bent.

Toekomstvisie vertalen

Als futurist biedt Richard van Hooijdonk een toekomstvisie die hij vertaalt naar concepten en strategieën waarmee bedrijven een concurrentievoordeel kunnen behalen. Ondanks dat organisaties het lastig vinden om een beeld te vormen van de toekomst, merkt Van Hooijdonk wel dat bestuurders het – geïnspireerd door zijn verhalen – interessant vinden om hun hersenen op te rekken en buiten hun eigen box te denken. Organisaties die bereid zijn om stappen te zetten om beginnende trends in innovaties te vertalen, zullen daar veel baat bij hebben.

Technologische ontwikkelingen

Door het snelle tempo van de technologische ontwikkelingen zullen veel meer bedrijven en organisaties in de toekomst futuristen gaan raadplegen. In het verleden deden bedrijven er soms jaren over om een product of dienst te ontwikkelen. Nu hoeven we maar iets te bedenken en we kunnen het – omdat we alle mogelijke technologieën tot onze beschikking hebben – direct produceren. Wat we kunnen creëren wordt alleen beperkt door onze verbeelding. Volgens sommige mensen is het zinloos is om te praten over de toekomst. Ze zijn van mening dat de toekomst niet te voorspellen valt. Zou de aantrekkingskracht van futurisme dan liggen in het feit dat de perfecte voorspelling niet bestaat? Maakt dat het werk van een futurist zo fascinerend en waardevol?